Elektroterapia jest dziedziną fizykoterapii, która zajmuje się leczeniem objawowym schorzeń  za pomocą różnego rodzaju prądów leczniczych. Do leczenia wykorzystuje się prąd stały oraz prądy impulsowe małej i średniej częstotliwości. Głównym  celem elektroterapii jest złagodzenie bólu, poprawienie ukrwienia stymulowanej tkanki,  przyspieszenia wchłaniania się obrzęków i wysięków śródstawowych. Można wyróżni c kilka rodzajów zabiegów elektroterapeutycznych.

Galwanizacja – poddawania tkanek wpływowi przepływającego stałego prądu elektrycznego. Ma działanie przeciwbólowe.

Wskazania: choroba zwyrodnieniowa stawów kręgosłupa,  nerwobóle,  porażenie nerwów obwodowych, stany pourazowe układu kostnego.

Jonoforeza –wprowadzanie przez skórę do tkanek określonego leku za pomocą prądu stałego.

Wskazania:, utrudniony zrost kostny, nerwobóle, zespół rwy kulszowej, przykurcz spowodowany blizną , stany zapalne stawów, stany zapalne skóry i tkanek miękkich.

Prądy TENS –działanie  przeciwbólowe przy wykorzystaniu prądów średniej i wysokiej częstotliwości. Efekt przeciwbólowy  oparty jest na wygaszaniu bólu przez stymulację nerwów.

Wskazania: ostre i chroniczne zespoły bólowe mięśni, kręgosłupa i stawów, nerwobóle.

Prądy diadynamiczne DD –modulowane prądy małej częstotliwości, powstałe przez nałożenie na prąd stały prądu sinusoidalnego. Zaletą prądów jest silne działanie przeciwbólowe, które objawia się długotrwałym podwyższeniem progu odczuwania bólu.

Wskazania: dyskopatia, zespół rwy kulszowej i ramiennej, choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa, nerwobóle, migreny, zanik mięśni w wyniku bezczynności, porażenie obwodowego nerwu twarzowego.

Prądy interferencyjne ID – prądy średniej częstotliwości, powstające w wyniku nałożenia się w tkankach dwóch prądów naprzemiennych.  Zwiększają przekrwienie naczyń praz działają  przeciwbólowo.

Wskazania: zespoły bólowe kręgosłupa,  choroba zwyrodnieniowa stawów kończyn, dyskopatia, zanik mięśni w wyniku bezczynności, stany pourazowe i pooperacyjne mięśni, reumatyzm tkanek miękkich, nerwobóle.

Prądy Traberta –poprzez działanie prądów Traberta na układ nerwowy uzyskuje się na drodze odruchu poprawę ukrwienia i odżywienia tkanek również w przypadkach zaburzeń krążenia obwodowego.

Wskazania: stany zwiększonego napięcia mięśniowego, zespoły niedokrwienne kończyn, choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa, zespoły bólowe kręgosłupa.

Elektrostymulacja – polega na stymulacji pracy mięśni za pomocą prądu. Celem zabiegu jest pobudzenie mięśni do skurczu .

Prądy Kotz’a – trening zdrowych mięśni za pomocą stymulacji prądem średniej częstotliwości. Prąd ten nie ma zastosowania w terapii mięśni z uszkodzonym przewodzeniem nerwowym.

Przeciwwskazania do elektroterapii:

• uczulenie na leki stosowane w jonoforezie,
  • aplikacje w okolicach oczu i serca,
  • aktywna gruźlica,
  • choroby układu krążenia,
  • implanty elektroniczne i metalowe,
  • choroba nowotworowa
  • ubytki skórne i stany zapalne skóry,
  • krwotoki,
  • miesiączka,
  • niejasne zmiany nowotworowe,
  • zaburzenia czucia w miejscu przyłożenia elektrod,
  • zespoły psychopatologiczne i psychoorganiczne,
  • stwardnienie rozsiane,
  • ciąża,
  • zapalenie żył i naczyń głębokich.
  • zaburzenie czucia