Alloplastyka jednoprzedziałowa stawu kolanowego polega na wymianie uszkodzonego przedziału stawu. Zazwyczaj zmiany zwyrodnieniowe dotyczą przyśrodkowej części kolana, mogą także rzadziej dotyczyć strony bocznej.

Dolegliwości bólowe wywołane przez zwyrodnienie stawu kolanowego mogą przyczynić się do poważnych trudności z wykonywaniem codziennych obowiązków – w końcu nawet proste czynności wymagają od nas poruszania się. Pierwszym etapem działania jest leczenie zachowawcze, jeśli jednak nie przyniesie ono skutku, warto zastanowić się nad odpowiednim zabiegiem, jak alloplastyka stawu kolanowego.

Jednoprzedziałowa endoproteza kolana

Tego typu zabieg jest mniej inwazyjny, niż całkowita endoprotezoplastyka kolana, a nierzadko stanowi jedyny sposób, aby przywrócić zdrowie pacjentom borykającym się z zapaleniem stawu lub dolegliwościami spowodowanymi kontuzją. Podczas jednoprzedziałowej endoprotezy stawu kolanowego usuwana jest wyłącznie uszkodzona jego część, a sam pacjent może zostać wypisany do domu już po ok. 2 dniach. Lekarz w trakcie operacji odsłania chorą część stawu, a następnie w odpowiedni sposób kształtuje końce kości udowej i piszczelowej, aby osadzić w nich implanty. Kolejny krok to umieszczenie implantów próbnych w kościach, aby ocenić odpowiednie osiowanie stawu; następnie są one usuwane, a na ich miejsce osadzane są ostateczne protezy. Zabieg kończy się zamknięciem rany.

Proteza stawu kolanowego

Alloplastyka kolana, podobnie jak alloplastyka stawu biodrowego, to zabieg przeprowadzany najczęściej u osób starszych, którym nierzadko dokuczają różnego rodzaju dolegliwości. Przeciwwskazania do operacji są w obu przypadkach podobne i należą do nich m. in. zły ogólny stan zdrowia pacjenta, rozległe żylaki nóg, albo czynne ogniska infekcyjne (np. choroby dróg moczowych czy zębów). Oczywiście ostateczną decyzję o zakwalifikowaniu do operacji podjąć musi ortopeda. Jeśli będzie ona pozytywna, pacjent powinien się w odpowiedni sposób przygotować do takiego zabiegu.

Przygotowanie do operacji alloplastyki kolana

Operacja kolana z całą pewnością wymaga pewnych działań ją poprzedzających. Szczegółowych informacji udziela lekarz ortopeda prowadzący i zazwyczaj wskazówki te są dostosowane do konkretnego przypadku. Trzeba jednak wiedzieć, że endoprotezoplastyka stawu kolanowego, jak i każda inna operacja wymaga odpowiednich działań. Ważne jest, aby pacjent poddał się szczepieniu przeciw wirusowemu zapaleniu wątroby. Oprócz tego istotne będzie oznaczenie grupy krwi oraz skonsultowanie się z lekarzem rodzinnym, który znacznie lepiej zna pacjenta niż personel szpitala, a tym samym będzie mógł więcej powiedzieć na temat ewentualnych przeciwwskazań, czy zaleceń terapeutycznych. Ważne są też konsultacje specjalistyczne – np. z kardiologiem, reumatologiem, diabetologiem, czy chirurgiem naczyniowym – w przypadku osób leczących choroby przewlekłe. Do przygotowań należy ponadto odstawienie niektórych przyjmowanych stale leków, co powinno odbyć się w pełnym porozumieniu z lekarzem prowadzącym; a także wizyta u stomatologa w celu wykluczenia ognisk zapalanych w jamie ustnej.

Zadania dla pacjenta

Ponieważ wymiana stawu kolanowego na sztuczny to zabieg planowany, stąd też pacjent może się do niego przygotować w taki sposób, aby proces rehabilitacji przebiegał bez powikłań. Przede wszystkim należy pamiętać, że proteza, podobnie jak naturalny staw, będzie się zużywać, a o jego żywotności w dużej mierze decyduje waga ciała pacjenta. Unormowanie jej to gwarancja, że posłuży on dłużej. Wypracowanie kondycji fizycznej z kolei sprzyja szybszej rehabilitacji i na pewno ułatwi obciążające ręce poruszanie się za pomocą kul czy balkonika. Pacjent przed operacją bezwzględnie powinien udać się do stomatologa i zlikwidować wszystkie ogniska zapalne. Jeśli tego nie zrobi, bakterie wraz z krwią mogą przedostać się do stawu biodrowego i spowodować stan zapalny kości, który wymaga długotrwałego leczenia.

Powrót do zdrowia – rehabilitacja po alloplastyce

Leczone operacyjnie zwyrodnienie kolana wymaga odpowiedniej rehabilitacji, która zaczyna się już następnego dnia po zabiegu. Początkowo pacjentowi zakładana jest specjalna szyna wykonująca za niego prawidłowe ruchy. Pierwsze próby chodzenia mogą zostać podjęte już w pierwszej dobie po operacji i powinny one odbywać się w obecności rehabilitanta. Dreny usuwane są zazwyczaj ok. 2-3 dni po zabiegu, zaś zdjęcie szwów – ok. 10 doby. Pacjent może wrócić do domu przeważnie ok. 5-8 dni po przeprowadzonej alloplastyce kolana, ale musi on pamiętać o wizytach kontrolnych, a także o profilaktyce zakrzepowej. Szczegóły dotyczące rehabilitacji ustalane są z lekarzem prowadzącym, a także z fizjoterapeutą.

Jednoprzedziałowa endoproteza kolana – cena

Trudno jednoznacznie określić jaki jest koszt operacji i opieki lekarskiej po zabiegu. Wiele zależy od tego, z jakiego materiału wykonana jest proteza kolana, modelu implantu czy stanu zdrowia pacjenta. Trzeba też wiedzieć, że endoproteza stawu kolanowego, cena której wynosi orientacyjnie zazwyczaj od kilkunastu do ponad dwudziestu tysięcy, to oferta klinik prywatnych. W przypadku osób posiadających ubezpieczenie w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia możliwe jest skorzystanie z tego rozwiązania bezpłatnie. Warto więc zastanowić się, które rozwiązanie będzie najlepsze.