Bezoperacyjne leczenie haluksów

Haluks (paluch koślawy) to schorzenie prowadzące do deformacji palców i stóp oraz zmian chorobowych stawu, które objawiają się bolesnym, a często również zmienionym zapalnie zgrubieniem u podstawy palca.

Osoby, które zważyły u siebie pierwsze objawy haluksów powinny jak najszybciej skonsultować się z lekarzem celem ustalenia postepowania.

Haluks, który nazywany jest również koślawym paluchem, to schorzenie objawiające się deformacją palców, stanem zapalnym w okolicy główki I kości śródstopia a także bólem i zaczerwienieniem. Inne symptomy to spowodowane uciskiem bolesne zgrubienia naskórka, zapalenie wysiękowe kaleki na wysokości stawu śródstopno-palcowego oraz pogłębiające się wraz z upływem czasu podwichnięcie stawu śródstopno-palcowego. Po zauważeniu pierwszych objawów palucha koślawego należy jak najszybciej skonsultować się z lekarzem ortopedą. Specjalista zaproponuje najlepszą w konkretnym przypadku metodę leczenia. Mogą to być wkładki ortopedyczn lub fizykoterapia.

Pacjenci w początkowym stadium choroby mogą wybrać kilka sposobów na zmniejszenie dolegliwości bólowych. Należą do nich:

• plastry i żelowe osłony na haluksy – ich zadaniem jest ochrona bolesnych miejsc, często tego typu produkty zawierają olejki o działaniu leczniczym;
  • separatory i kliny międzypalcowe – ich stosowanie pozwala przywrócić właściwe ustawienie palców, a także zmniejsza ból i tarcie, zalecane są przy haluksach i w przypadku zachodzących na siebie palców lub odcisków między palcami występującymi w początkowej fazie deformacji;
  • opaska na haluksy – jest to żelowa wkładka, która chroni haluksy przed otarciami, a jednocześnie utrzymuje paluch w prawidłowej pozycji pozytywnie wpływając na rozkład nacisku na stopie i zapobiegając osłabieniu mięśni oraz zniekształceniu kości;
  • peloty żelowe w kształcie kropli, lub litery T, a także wkładki i półwkładki – pomagają uzyskać prawidłowy rozkład nacisku na stopie, zapobiegają występowaniu płoskostopia poprzecznego i spowalniają rozwój koślawości palucha, mogą być używane również podczas noszenia butów na obcasie;
  • aparaty korekcyjne do używania w ciągu dnia lub nocą – działają skutecznie w profilaktyce i terapii haluksów, a także w okresie rehabilitacji po operacjach; celem ich stosowania jest łagodzenie bólu i zapobieganie dalszej deformacji;
  • silikonowe wkładki metatarasalne – zalecane zwłaszcza kobietom z płaskostopiem poprzecznym i haluksem;
  • Hallufix – specjalna szyna stosowana w profilaktyce, terapii początkowej fazy haluksów i przy niewielkich deformacjach, a także wykorzystywana w rehabilitacji pooperacyjnej oraz przy zapaleniu kaletki; koryguje ona płaskostopie poprzeczne będące przyczyną powstawania haluksów i może być stosowana również w ciągu dnia, ponieważ nie ogranicza ruchu.

W wiekszości przypadków pacjenci z objawowym paluchem koślawym wymagają leczenia operacyjnego.