Skręcenie stawu kolanowego

Skręcenie stawu kolanowego 1

Do skręcenia stawu kolanowego najczęściej dochodzi podczas aktywności fizycznej, jednak istnieje wiele innych przyczyn tego urazu. Pacjent powinien jak najszybciej udać się do lekarza ortopedy, który może zlecić dodatkowe badania pomocne podczas diagnozy i wyboru najskuteczniejszej w danym przypadku terapii.

Kto jest narażony na uszkodzenia stawu kolanowego?

Staw kolanowy łączy dwie największe kości w ciele człowieka – piszczelową oraz udową – a ponadto tworzą go kość strzałkowa oraz rzepka; całość połączona jest ścięgnami i więzadłami. Urazy tego ważnego stawu nie nalezą do rzadkości. Jak już zostało wspomniane, najczęściej dochodzi do nich podczas aktywności fizycznej, np. biegania, gier zespołowych, podnoszenia ciężarów, ale również w wyniku nieprawidłowego ustawiania nóg w trakcie jazdy na rolkach bądź nartach. Na skręcenie stawu kolanowego narażeni są nie tylko miłośnicy aktywności fizycznej – do urazu może dojść nawet podczas wsiadania czy wysiadania z auta, a częściej z takiego rodzaju schorzeniami borykają się osoby z nadwagą, wadami postawy, czy kobiety często chodzące w obuwiu na wysokim obcasie.

Objawy urazów kolana

Najbardziej odczuwalną dla pacjenta dolegliwością związaną ze skręceniem stawu kolanowego jest silny ból oraz obrzęk, który szybko narasta. Inne widoczne zmiany, jakie mogą się wtedy pojawić, to zasinienie albo krwiak, ale bywa również, że następuje wysięk płynu stawowego. Ponieważ do tego typu skręcenia często dochodzi podczas urazów w trakcie uprawiania aktywności fizycznej, pacjent może usłyszeć charakterystyczny trzask lub chrupnięcie, a ponadto odczuwać niestabilność kolana, oraz przemieszczanie się stawu. Takich objawów nie należy z całą pewnością lekceważyć. Ból i dyskomfort związane z urazem dotkliwie dają się we znaki, dlatego konieczna jest wizyta u specjalisty.

Skuteczna diagnoza kluczem do efektywnej terapii

Lekarz zaczyna badanie od wywiadu z pacjentem, aby znaleźć przyczynę urazu. Oprócz tego konieczne jest zweryfikowanie niestabilności stawu, zakresu jego ruchomości oraz ewentualnej obecności płynu. Dobry ortopeda potrafi jednoznacznie zdiagnozować ich przyczyny, jednak czasem konieczne będą dodatkowe badania, dzięki którym możliwe jest wybranie najbardziej optymalnej w danym przypadku metody terapii; należy do nich m. in. USG kolana.

Jak wyleczyć skręcony staw kolanowy?

W początkowej fazie rehabilitacji konieczne jest oszczędzanie uszkodzonego stawu. Dlatego też pacjent powinien starać się odciążać chorą nogę, stosując np. ortezę stawu kolanowego. W celu złagodzenia bólu oraz stanów zapalnych lekarz przepisać może odpowiednie środki farmakologiczne – zarówno przyjmowane doustnie, jak i z postaci maści i żeli. Ulgę pacjentowi przyniosą również zimne okłady. W przypadku skręcenia stawu kolanowego konieczna będzie rehabilitacja oraz zabiegi fizykoterapeutyczne. Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest poszukanie doświadczonego rehabilitanta, który dobierze najbardziej skuteczne w danym przypadku ćwiczenia. Konsultacja z fizjoterapeutą pomoże z kolei ustalić indywidualną terapię.

skrecenie stawu kolanowego, operacja, lekarze, sala operacyjna, chirurdzy

Zabiegi przyspieszające powrót do zdrowia

Oprócz wizyt u rehabilitanta oraz fizjoterapeuty, można zdecydować się także na zabiegi, które uśmierzą ból oraz zmniejszą obrzęk kolana. Do takich zabiegów należy terapia ciekłym azotem (krioterapia). Proces gojenia się kolana przyspieszy laseroterapia, wykorzystanie ultradźwięków oraz pola magnetycznego. W celu wzmocnienia osłabionych mięśni stawu kolanowego stosowane są prądy tens oraz elektrostymulacja. Nowością wśród metod leczenia urazów i schorzeń ortopedycznych są zabiegi wykorzystujące komórki macierzyste i osocze bogatopłytkowe. W przypadku skręcenia stawu kolanowego ich zastosowanie przyspiesza regenerację, a także wspomaga naprawę tkanek i proces gojenia się ran. Dzięki temu pacjent może szybciej powrócić do zdrowia, a takie zabiegi zyskują sobie coraz większe uznanie wśród ortopedów i są przez nich zalecane.

Artroskopia na poważne uszkodzenia stawu kolanowego

Zdarza się, że terapia zachowawcza nie przynosi oczekiwanych rezultatów i konieczne jest zastosowanie innych metod leczenia. Artroskopia polega na wprowadzeniu przez niewielkie nacięcia w skórze kamery oraz specjalnych narzędzi, za pomocą, których lekarz ortopeda dokonuje naprawy uszkodzeń powstałych wewnątrz stawu. Zabieg ten odbywa się przy znieczuleniu ogólnym, a jego niewątpliwą zaletą jest fakt, że pacjent nie wymaga długotrwałej hospitalizacji i już po kilku godzinach może zostać wypisany do domu. Artroskopia, w porównaniu do zabiegów z „otwarciem” kolana, pozwala ograniczyć występowanie powikłań, zapewnia krótszy czas rehabilitacji, a ponadto po takim zabiegu blizny są prawie niewidoczne, ponieważ wykonane nacięcia mają zaledwie ok. 1cm długości. Aby zostać zakwalifikowanym do artroskopii zazwyczaj wystarczy kliniczne badanie, które wykonuje ortopeda. W Krakowie i każdej innej części kraju kwalifikacja ta wygląda podobnie, a w razie wątpliwości związanych z diagnozą, wykonywany jest dodatkowo rezonans magnetyczny, zdjęcia RTG bądź USG.