Palce młotowate wraz z halluksami należą do najczęściej występujących deformacji stóp.

Osoby, które zauważą u siebie charakterystyczne dla tego schorzenia objawy powinny jak najszybciej podjąć leczenie, aby uchronić się przed poważnymi powikłaniami w postaci zmian zwyrodnieniowych w stawach stopy. Palce młotkowate to określenie stosowane do zniekształcenia polegającego na przykurczu zgięciowym palca w stawie międzypaliczkowym bliższym. Schorzenie to najczęściej dotyczy drugiego palca stopy,  Deformacji towarzyszy przerost w stawie śródstopno-palcowym. Palec młotkowaty czasem mylony jest z palcem młoteczkowanym, czyli zniekształceniem polegającym na ustawieniu zgięciowym palca w stawie międzypaliczkowym dalszym.

Przyczyny palca młotkowatego

Palce młotkowate najczęściej dotyczą osób, które noszą źle dobrane – a więc za ciasne lub w nieodpowiednim fasonie obuwie powodujące ucisk kości palców stopy. Bardziej na tę dolegliwość są narażone również kobiety noszące buty na wysokim obcasie, u których cały ciężar ciała przenoszony jest na przednią część stopy. Tego typu deformacje palców stóp pojawiają się częściej u pacjentów z hallukasmi, gdzie duży palec przesuwa się w miejsce sąsiadującego i powoduje jego odginanie. Inne przyczyny schorzenia to wady anatomiczne, urazy neurologiczne, reumatoidalne zapalenie stawów oraz cukrzyca.

Objawy palca młotkowatego

Charakterystyczne dla palca młotkowatego jest jego odginanie się ku dołowi. W wyniku obcierania się czubka palca o przednią część buta często w tym miejscu pojawia się „odcisk”. Modzel powstający po stronie grzbietowej palca przy próbie ruchu nierzadko wywołuje ból, który może promieniować do śródstopia i ograniczać ruch. Objawem palca młotkowatego są też zaczerwienienie i obrzęk w okolicy przykurczonych stawów, a schorzeniu może towarzyszyć także nakładanie się palców na siebie.

Leczenie palca młotkowatego – jak przebiega operacja?

Bardzo często rozwój deformacji wymaga leczenia operacyjnego. Taki zabieg rozpoczyna się od przecięcia skóry i położonych głębiej tkanek miękkich, następnie zajęte chorobą tkanki kostne nasady kości paliczka są wycinane. W miejsce usuniętych struktur wprowadza się implant, króry sabilizuje miejsce wykania artrodezy stawu międzypaliczkowego. Pacjent może chodzić już w drugiej dobie po operacji.

Warto wspomnieć, że niezoperowany malec młotkowaty może prowadzić do licznych powikłań i dolegliwości, jak wrastanie paznokcia, powstawanie modzeli, pęcherzy i odcisków, podwichnięcie, a później zwichnięcie stawu śródstopno-palcowego oraz zmiany zwyrodnieniowe w stawach stopy.

W jaki sposób można zapobiegać powstawaniu palca młotkowatego?

Jedną z najczęstszych przyczyn deformacji palców stopy jest noszenie niewłaściwie dobranego obuwia – za mały rozmiar albo nieodpowiedni fason sprawiają, że palce są podginane, co sprzyja powstawaniu schorzeń. Aby ograniczyć ryzyko wystąpienia palców młotkowatych należy więc w pierwszej kolejności zadbać o wygodne i szerokie buty na obcasie nie wyższym niż 3cm. Najlepiej, aby miały grubą i miękką podeszwę. Kobiety wybierające często obuwie na wysokim obcasie powinny z niego w miarę możliwości zrezygnować. Ponieważ na place młotkowate bardziej narażone są osoby z nadwagą, warto zadbać o zdrową dietę i utrzymanie prawidłowej masy ciała.